Sök:

Sökresultat:

78 Uppsatser om Staffan Hćrd af Segerstad - Sida 1 av 6

Internationalisering ur ett rationalitetsperspektiv

Bakgrund: I en vÀrld dÀr företagens verksamhet sprider sig i allt större utstrÀckning över nationella grÀnser, blir besluten och processerna kring internationalisering allt viktigare. GÄr det att fatta ett bÀttre beslut genom att vara rationell, och i sÄ fall hur? BÄde internationalisering och rationalitet har tidigare diskuterats och det har vuxit fram flera olika skolor inom bÄda Àmnena Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att förstÄ ett företags internationalisering ur ett rationalitetsperspektiv. Genomförande: Författarna har gjort en empirisk studie för att undersöka de förhÄllanden som kan ligga mellan internationalisering och rationalitet. Empirin Àr hÀmtad frÄn tvÄ svenskbaserade industriföretag; BT-Industries och Scania.

Kundinvolverad produktutveckling -hur företag fÄr tillgÄng till kundernas kunskaper

Bakgrund: Ett problem bland mÄnga företag Àr att de utgÄr ifrÄn det som teknikerna har utvecklat istÀllet för efter det som marknaden efterfrÄgar. Nu börjar företag inse vikten av kundernas kunskaper och ett sÀtt att fÄ tillgÄng till dessa kunskaper Àr genom att involvera dem i produktutvecklingen. Syfte: Syftet med denna magisteruppsats Àr att beskriva hur företag kan fÄ tillgÄng till kundernas kunskap vid kundinvolverad produktutveckling samt att beskriva vilka förutsÀttningar som bör rÄda för att kundinvolveringen ska fungera. Metod: Totalt har elva personer frÄn sex företag intervjuats. Resultat: Kunskapen som företaget vill fÄ frÄn kunden Àr framförallt kunskaper om kundens behov, vilket fÄs genom att observera nÀr kunden anvÀnder produkten och genom att arbeta ute hos kunden.

Beslutsprocessen vid upphandling av affÀrssystem : en företagslednings perspektiv

Bakgrund: Upphandlingen av affÀrssystem har stadigt ökat och trenden vÀntas fortsÀtta i takt med att de uppgifter systemen kan utföra utvidgas. Ett affÀrssystem kan ses som en strategisk resurs och ?livsnerv? för företaget. Trots detta misslyckas en stor del av alla investeringar i affÀrssystem. Syfte: Att med utgÄngspunkt i upphandlingsförfarandet av affÀrssystem ge en bild av den bakomliggande beslutsprocessen och bidra till förstÄelsen av vilka krafter som pÄverkar den.

Produktplacering : ett sÀtt att kommunicera varumÀrkesidentitet?

Background: The consumers of today have the possibility to choose from a wide range of products and services. Consequently, the ability to differentiate the products is essential for the brand owners. If a brand owner does not manage to differentiate its product, it can be difficult to make the consumers realise the benefits of the product and convince them to buy it. One way to differentiate the product is to create a distinguished brand identity. However, it is not enough to create a strong brand identity, the brand owner must also be capable of communicating the brand identity successfully.

Ett varumÀrkets styrka och dess distribution : en studie genomförd med utgÄngspunkt frÄn varumÀrken som sÀljer en livsstil

Background: A strong brand is becoming an increasingly important factor when surviving on a competitive market. A strong brand can therefore be considered a strategically important resource. The relationship between a brand's strength and its distribution can decide the future of a brand in the long run. Lifestyle branding is becoming a more popular way of differentiating ones brand from the competition. Purpose: The purpose of this thesis is to identify factors which according to the lifestyle brand owners are central when measuring the strength of a brand.

I Staffan Wermes skugga : I maktens korridorer med en hegemonisk kommunstyrelseordförande

In this essay I try to find out how the local political climate in the Swedish Municipal Örebro looks like through the eyes of Michel Foucault. I?ve been focusing on the concept power, knowledge and politic. I?ve been applying the discourse theory on the study and the founder of that theory is Chantal Mouffe and Ernesto Laclau, the discoursetheory is a refinement of Foucaults thoughts about discourse.

Att vara nÀra men ÀndÄ pÄ avstÄnd : ? Relationen mellan revisor och kund

Titel: Att vara nÀra men ÀndÄ pÄ avstÄndFörfattare: Anna Erlandsson och Robin UllbrandHandledare: Staffan HÄrd af SegerstadBakgrund och problem: En relation kan hjÀlpa företag att knyta sig an kunderna pÄ ett bÀttre sÀtt. VÀrdet som kunden upplever vid köp av en produkt skall inte komma frÄn slutprodukten, utan vÀrdet skapas genom interaktion och samspel mellan leverantör och kund. Relationsbyggande Àr dock inte alltid enkelt, dÄ det kan försvÄras av olika orsaker sÄsom lagar. Revisorn skall enligt Revisorslagen 20§ vara oberoende, det vill sÀga opartisk, sjÀlvstÀndig och objektiv. Författarna stÀller sig frÄgan om det Àr möjligt att ha en relation och samtidigt vara oberoende.

De dolda sjukdomarna : osteoporos och artros kvarteret Banken 1 i Visby

This Bachelor paper deals with skeletal diseases like osteoporosis and osteoarthritis. 24 medieval individuals from the block Banken 1 in Visby, Gotland were chosen for an osteological analysis. Osteoporosis affects the bone with low bone mineral density and can lead to possible fractures and Osteoarthritis is a degenerative joint disease. A DEXA reading was done at Dr. Roland Alvarssons Doctorial practice in Visby and the results from the DEXA reading showed that none of the individuals suffered from osteoporosis, but one suffered from osteopenia.

En studie av den interna kommunikationen pÄ Skatteverket

AbstractTitle:A study of the internal communication at The Swedish Department of Taxes (En studie av den interna kommunikationen pĂ„ Skatteverket)Number of pages: 36 (52 including enclosures)Author: Emma KreĂŒTutor: Peder HĂ„rd af SegerstadCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Atumn 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information Sciense,Uppsala UniversityPurpose/Aim: To resarch the internal communication within The Swedish Department of Taxes and the relationship between information sender and reciver.Material/Method: By contedning critical discourse analysis on The Swedish Department of Taxes? policy for internal communication and accomplish interviews with co-wokers in position of reciving information, in position of sending information and section managers.Main Results: The co-workers in position of reciving information felt they had a good communicational relastionship with their closest section manager, but not with the upper management.Keywords: Internal communication, communicational leadership, organizational communication..

PR OCH POLITIK : ? PR konsulternas roll i svensk politik

AbstractTitle: PR and Politics- the role of the PR consults in Swedish politics (PR och Politik ?PR konsulternas roll i svensk politik)Number of pages: 34Author: Andia GhafouriTutor: Peder HĂ„rd af SegerstadCourse: Media and Communication Studies CPeriod: HT 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information Science,Uppsala University.Purpose/Aim: To study the PR functions role in Swedish politics and what role it plays for the democracy.Material/Method: Interviews with PR peopleMain results: That the PR people have the right kind of network and the knowledge about how to influence political decisions and the public opinion. Their methods could be criticized from a democratic point of view since they are professionals and their ability to bring up issues in to the public agenda is stronger than ordinary peoples? ability, which could be discussed if it is fair in a democratic society, that people who get paid have more power to change than those who don?t.Keywords: Public Relations, Communication, Politics, Democracy, Information, Networks.

Effektiv intern kommunikation : En studie av kommunikation mellan vÀrdar och vÀrdledare i en idrottsförening

AbstractTitle: Effective internal communication ?A case study on communication between a manager and the employees in a sportsclub.Number of pages: 40, without enclosuresAuthor: Susan AnderssonTutor: Peder HĂ„rd af SegerstadCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Second term 2005University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: I aim to do a case study of a work situation, where there is no natural or direct form of feedback between the manager and the employees, and compare the purpose of the information efforts with how it is perceived by the employees.Material/Method: Qualitative research method, including an assembling method in the form of interviews, and a processing method of those interviews.Main results: All the used channels combined together (except one channel) seem to have created the right condition so that the content of the information can be perceived and used as the way it was supposed to, even though there?s no direct feedback of the information. The manager gets feedback indirectly and can therefore adapt the messages, or the information efforts, to the receivers.Keywords: Organizational communication, Internal communication, Information, Feedback..

Diskurs i lÀromedel

Abstract Detta Àr en undersökning av diskursiva förÀndringar i lÀromedel. Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur lÀrobokstexten i historielÀromedel har förÀndrats under de senaste decennierna. FrÄgestÀllning: Hur har diskursen kring framstÀllningen av socialismen förÀndrats i historielÀromedel? Teorierna som ligger till grund för undersökningen Àr hÀmtade dels frÄn Staffan Selanders LÀrobokskunskap frÄn 1988 och dels frÄn Norman Faircloughs kritiska diskursanalys. Metoden grundar sig i Selanders tankar om vad som bör undersökas i en lÀromedelsanalys. Vad som undersöks Àr dÀrför de tre omrÄdena urval, stil och förklaringar.

FörÀldrars motiv att döpa sitt barn : en kvalitativ undersökning i ett sekulariserat Sverige

Denna uppsats presenterar min undersökning av hur valet att döpa sitt barn i ett samhĂ€lle av mĂ„nga ansett som ytterst sekulariserat kan förklaras. Undersökningen Ă€r en kvalitativ intervjuundersökning av sex dopförĂ€ldrar. I intervjuerna har förĂ€ldrarna ombetts ange motiv till, och omstĂ€ndigheter kring, barnets dop. Som analysmetod av intervjuerna har anvĂ€nts Staffan Larssons Kvalitativ analys: exemplet fenomenografi och Starrin/Svenssons Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Som teori för dopets betydelse och innebörd har anknutits till Émile Durkheim och Max Weber.

The State and Non-profit Organizations

Denna studie undersöker vilka strategier fyra organisationer frÄn den ideella sektorn anvÀnder sig av för att hantera sitt samarbete med staten. Studien tar sitt avstamp i Staffan Johanssons teori om hur pÄtvingar ideell sektorn ett homogeniseringstryck. Genom att undersöka olika egenskaper hos den ideella sektorn, sÄsom ideologi, ekonomiska förutsÀttningar och möjligheten att vara me och pÄverka undersöks hur organisationerna uppfattar sin roll i samarbetet. Studien visar att ideologin och de ekonomiska förutsÀttningarna spelar avgörande roll för hur organisationerna kan strukturera bÄde sig sjÀlva som organisation liksom deras arbete. I relationen till staten framstÄr det som viktigt att resursberoendet inte Àr allt för ensidigt för att organisationerna skall kunna hÄlla pÄ sin sÀrart och styra sin organisation i en sjÀlvvald riktning..

UtvÀrdering av event marketing

Event marketing Àr en marknadsföringsform som har vÀxt ordentligt under senare delen av 90-talet och det börjar bli ett naturligt inslag i företagens marknadskommunikation. Trots denna tillvÀxt har event marketing under en lÀngre tid sammankopplats med brist pÄ utvÀrderingsmetoder. En avsaknad av utvÀrderingsmetoder leder till svÄrigheter att avgöra vilka effekter en event marketing-satsning resulterar i, hur genomförandet kan förbÀttras samt huruvida event marketing Àr en lÀmplig form av marknadsföring i en given situation. En ökad förstÄelse för dessa eventuella utvÀrderingsproblem skapar Àven förutsÀttningar för utvecklandet av utvÀrderingsmetoder och dÀrmed möjlighet att besvara liknande frÄgestÀllningar. Denna uppsats undersöker vad som skiljer event marketing frÄn annan marknadsföring i en utvÀrderingssituation, vilka problem dessa skillnader kan medföra samt hur eventuella utvÀrderingsproblem kan hanteras.

1 NĂ€sta sida ->